september 21, 2021

kerst

Hoe bepaal ik wat ik mijn loyale klanten geef voor Kerst?

green pine trees during snow season

Kerst is voor velen de gezelligste tijd van het jaar. Het heerlijke eten, de gezellig versierde kerstbomen en de cadeautjes maken deze tijd erg bijzonder. Kerst staat in het teken van barmhartigheid en het zorgen voor je naasten, en van het iets geven aan mensen je om wie geeft. Op zakelijk gebied zijn er vaak ook mensen die veel voor je betekenen. Deze waardering uiten de meeste bedrijven doormiddel van kerstgeschenken. Je hebt veel diversiteit in kerstpakketten, maar toch lijkt het pakket bij veel bedrijven vaak op de pakketten van voorgaande jaren. De echte loyale klanten verdienen meer dan dat, en daarom helpen wij je om te bepalen wat jij je loyale klanten kunt geven voor Kerst.

Loyale klanten

Loyale klanten zijn klanten die zich verbonden voelen met jouw bedrijf en andersom. Deze verbintenis komt vaak door de service van een bedrijf. De service is echt iets waar steeds meer mensen waarden aan hechten. De band met deze loyale klanten onderhouden is erg belangrijk. Het onderhouden van deze band kan op veel verschillende manieren. Je zou de klant kunnen vragen om feedback, op deze manier voelt de klant zich betrokken tot jouw bedrijf. Het is belangrijk dat een loyale klant zich verheven voelt boven andere klanten. Jij wordt immers ook blij van een gratis limoncello rondje bij de Italiaan of een extra bolletje ijs bij de ijscoman waar je elke week komt, toch? Tijdens kerst geef je jouw loyale klanten dus ook een speciaal geschenk. Maar wat voor geschenk kan dit zijn? Om een geschikt geschenk te kiezen geven we je 3 tips:

  1. Loyale klanten kennen jouw bedrijf goed, maar ken jij de klant net zo goed? Probeer erachter te komen waar de interesses van deze bijzondere klant liggen. Houdt deze bijzondere klant van bakken? Kies dan bijvoorbeeld voor een do-it-yourself bakpakket voor een heerlijk kerstgerecht.  
  2. Je kan het jezelf ook makkelijk maken, want je weet één ding zeker, deze klant houdt van jouw diensten of producten. Geef ze korting op een paar producten of geeft iets gratis weg aan hen om te proberen.
  3. Weet jij dat deze klant vaak hetzelfde bestelt, dan kun je ook aan dit product of deze dienst een extraatje toevoegen. Zo kan een bedrijf dat dranken verkoopt eens een mooi glas toevoegen aan de eerstvolgende bestelling van een loyale klant.

Win-Win

Klanten zullen altijd terugkomen nadat je iets leuks aan hem of haar hebt gegeven. En dit zal in jouw voordeel werken. De gelukkige klanten zullen namelijk vol lof over jouw bedrijf praten tegen anderen. En deze mensen zullen nieuwsgierig raken en potentiele nieuwe klanten worden. Kerstgeschenken uitdelen is dus niet alleen leuk voor de ontvanger, maar zeker ook voor de uitdeler. Een echte win-win situatie!